Rozhovor
Richard Homola - BooTy

Maxarea
1.Pro začátek by nebylo na škodu se našim čtenářům představit a říci o sobě pár slov.

 

Booty
Takže jméno mé jest Richard Homola a narodil jsem se v posledním roce sedmdesátých let minulého století. Pocházím z Jihlavy, kde jsem vystudoval něco jako soukromou ekonomickou školu a kde stále žiji a pracuji jako správce sítě u jedné nejmenované německé firmy.

 

Maxarea
2.Jak si se dostal k 3Dgrafice a co tě poprvé okouzlilo, že sis řekl tohle chci umět taky, nebo jak to bylo u tebe?

 

Booty
O 3D jsem se začal zajímat jen tak ze zvědavosti. Předtím jsem hodně kreslil jak na papír, tak i na počítači a jednou, když jsem zrovna testoval novou verzi Autodesk Animatora, tak jsem tam mezi ukázkami narazil na několik věcí vytvořených v 3D Studiu, o kterém jsem do té doby neměl vůbec ponětí. Tak jsem ho zkusil a už mě to nepustilo.

 

Maxarea
3.Pamatuješ si na své začátky?Mohl by si nám je nějak popsat?


Booty
S 3D jsem začínal někdy kolem roku 94, kdy byla situace úplně jiná než dnes. Grafická komunita nebyla zdaleka tak velká a tudíž nebylo prakticky z čeho se učit. Literatura žádná, pouze několik málo tutoriálů na zahraničních webech, takže nezbývalo než si číst manuály a sám zkoušet co která funkce v programu vlastně dělá. Na jednu stranu to nebylo ideální, ale s postupem času jsem zjistil, že jsem díky tomu dokonale pochopil jak program funguje a porozuměl jeho "myšlení".

 

 

Maxarea
4.Vím že pracuješ v 3Ds MAX,proč pravě max?

 

Booty:
S maxem jsem začal před osmi lety a stále mi nabízí vše, co potřebuji, takže nemám důvod ho měnit za něco jiného. Strávil jsem dlouhé roky jeho studiem a nyní jsem ve fázi, kdy "vím co a jak" a můžu se tak soustředit na vlastní tvorbu aniž bych musel dlouze studovat jednotlivé funkce a nástroje.

 

Maxarea
5.Jak dlouho se denně venuješ 3Ds MAXu a co si myslíš že je tvá silná stránka?

 

Booty
V průměru tak 2 - 3 hodiny denně ve všední dny a asi tak 6 - 20 hodin denně o víkendech. Jsou ale dny a týdny, kdy na maxe vůbec nesáhnu, protože je potřeba se taky nějak odreagovat a nabrat síly a inspiraci. Silné stránky sám těžko posoudím, snažím se ve svých výtvorech vypilovat hlavně atmosféru a hloubku. Nemyslím si, že bych něco ovládal nějak výjimečně dobře a spoustu věcí různě obcházím a maskuji, než abych trávil dlouhé hodiny nad studováním a vymýšlením přesných nebo nedejbože univerzálních postupů. Výsledek je pro mě důležitější než přesnost postupu, takže věci jako optimalizace nebo realismus jsou mi naprosto cizí :) Jde mi hlavně o atmosféru, efekt a styl.

 

 

Maxarea
6.Čeho by si chtěl v životě dosáhnout?(z hlediska grafiky i osobního života)

 

Booty
V grafice bych rád dosáhnul toho, že se propracuji na úroveň světových grafiků, u kterých si všichni říkají "jó, kdybych tak tohle jednou dokázal". Na druhou stranu grafika není to, co bych chtěl dělat do konce života. Odjakživa mám rád hry a herní design mě láká ze všeho nejvíc. Když zabrousím trochu výš mezi moje sny, tak bych chtěl jednou natočit film podle vlastního scénáře.

Pokud jde o osobní život, tak tam je budoucnost zamlžená, protože na prvním místě je u mě kariéra.

 

Maxarea
7.Kde bereš inspiraci pro svou tvorbu?

 

Booty
Všude. Jsem blázen do her a filmů a tam čerpám 90% inspirace. Pokud se člověk naučí dívat se správně na filmy a všímat si věcí, kterých si běžný divák nevšímá, tak najde obrovské množství nápadů, ze kterých může vycházet ve vlastní tvorbě.

 

Maxarea
8.Máš někoho za vzor nebo obdivuješ nějakou osobnost?

 

Booty
Osobností obdivuji více. Nejspíš bych si hned ani na všechny nevzpomněl, ale kdybych měl jmenovat někoho z grafiků, tak to bude určitě Raphael Lacoste, Pascal Blanché, Allan McKay, Fausto de Martini, John Chalfant a vůbec celý Blizzard Film Department. Pokud jde přímo o nějaký můj idol, tak musím zabrousit mimo grafiku a nepatří sem nikdo menší, než George Lucas, Richard Garriott a Chris Roberts.

 

 

Maxarea
9.Co děláš ve volném čase kromě sezení u PC?

 

Booty
Chodím do kina nebo si pustím nějaký film doma, zajdu s kamarády někam posedět nebo na diskotéku, jezdím na kole a kromě spousty komiksů si občas přečtu i nějakou tu knížku. Jinak jsem ještě zcela závislý na hudbě, ktrou poslouchám permanentně a často trávím čas tím, že objevuji nové styly a hledám něco nového, co mě zaujme.

 

Maxarea
10.Máš nějaký oblíbený filmy?

 

Booty
Jak už jsem se zmínil, tak do filmů jsem blázen. Z těch nejoblíbenějších to bude Fifth Element, StarWars, Lord of the Rings, Indiana Jones, Matrix, Moulin Rouge, Neverending Story (jen první, zbytek nestojí za nic) a mnoho dalších ...

 

Maxarea
11.Co si myslíš o dnešních začínajících graficích a co by si ji poradil?

 

Booty
Teď budu trochu kritizovat, takže je možné, že se to někomu nebude líbit :) Myslím si, že spousta lidí se do grafiky žene bezmyšlenkovitě a drží se svých mylných představ a nejsou ochotni změnit své názory. Chybí jim schopnost sebekritiky, trpělivost a iniciativa. Než aby si člověk přečetl manuál nebo obětoval pár minut zkoušení a prozkoumávání, raději se zeptá na nějaké diskusi, jak vyřešit ten který problém i v případě, že se jedná o úplnou banalitu. Spousta jich také podceňuje literaturu a snaží se učit na vlastní pěst, což také není ideální. V literatuře možná není vše dokonale popsáno, ale je důležité, že se drží nějaké osnovy a člověk tak nezačíná s něčím, na co ještě nemá. To je ostatně největší chyba, kterou lidé dělají, že se hned snaží vytvářet komplexní scény aniž by cokoliv věděli o jednotlivých fázích tvorby.

 

Maxarea
12.Co říkáš na českou grafickou scénu?Myslíš si že má šanci konkurovat té ve světě?

 

Booty
Myslím, že je u nás je dost schopných grafiků a spousta z nich už ukázala, že mohou konkurovat zahraniční produkci. I mezi začátečníky se najde dost nadějných grafiků, kteří mají velký potenciál a šanci prosadit se ve světě.

 

 

Maxarea
13.Můžeš nám prozradit kde na se na internetu mužou podívat lidé na tvé obrázky?

 

Booty:
Moje obrázky mám vystavené ve většině veřejných galerií a jinak i něco navíc mohou ostatní nalézt na mých stránkách na www.richardhomola.com.

 

Maxarea
14.Hraješ i hry nebo se na PC venuješ výhradně grafice?

 

Booty
Hry bylo to, co mě k počítačům přivedlo už před patnácti lety a stále ještě mě hraní her baví. Dnes už to sice není takové jako před lety v době osmibitů, hlavně díky tomu, že je těžké mezi stovkami vycházejících her najít něco opravdu kvalitního, ale když se člověk snaží, tak vždy najde co hledá. Kromě zábavy a odreagování ve hrách čerpám inspiraci a nápady pro vlastní projekty. Už jsem se zmínil, že bych se rád jednou věnoval tvorbě her, takže to beru také jako studijní materiál.

 

Maxarea
15.Mohl by si sestavit svuj top 5 žebříček nejlepších her?

 

Booty
Sestavit top 5 bude velice obtížné. Za těch 15 let jsem hrál tisíce her a určitě bych našel několik stovek těch, které mě zaujaly a desítky těch úžasných, které se mi navždy vryly do paměti. Kdybych měl ale přesto vyjmenovat 5 nejlepších, tak by to byl StarCraft, Crusader: No Remorse, System Shock, Indiana Jones and the Fate of Atlantis a Planescape: Torment. Těch nejlepších je mnohem více a tohle je jen takový malý vzorek, na který jsem si momentálně vzpomněl.

 

Maxarea
16.No a jsme u konce,takže ti přeji za celou maxareau hodně úspěchů a díky za rozhovor.

 

Booty
Taky díky a ať Maxareu provází Síla :)

Komentáře uživatelů

1911x
0
Sdílet odkaz na článek:
reklama
Tagy:
bootyhomola
Další podobné články:
Obrazek clanku
20.11.2007
ReWegar
Obrazek clanku
20.11.2007
ReWegar
Obrazek clanku
22.11.2007
ReWegar
ISSN 1801-0539